Ring: 2363 6464

Motion under graviditeten

Det er vigtigt at få motion under graviditeten hver dag, men det kan kræve en vis overvindelse.

Fysiologisk sker der store forandringer i kroppen allerede tidligt i graviditeten. Stofskiftet stiger med og hjertets slagvolumen og lungekapaciteten øges med 40% og man får ca.40% mere blod at pumpe rundt. Blodtrykket falder en lille smule, men stiger igen senere i graviditeten.  Alle disse forandringer gør, at man bliver mere træt og det kan i sig selv gøre at man ikke har så meget lyst til at træne. Lider man så også af kvalme eller opkast eller får man en tilstoppet næse pga. hormonforandringer kan det være virkeligt svært at finde overskuddet i begyndelsen af graviditeten

Læs også: Hormoner under graviditet.

Er man først stoppet med at træne kan det være svært at komme i gang igen da kroppen er under konstant forandring og som de fleste der dyrker sport, skal der ikke gå mange uger uden træning før der er en mærkbar nedadgående kurve på den fysiske form.

Læs også: Kvalme under graviditeten.

Det er vigtigt at blive ved med at træne.

Den sundhedsmæssige gevinst ved at træne i gravidteten er ud over de almindelig sundhedsmæssige gevinster ved træning desuden at det forebygger graviditetsrelaterede bækkensmerter, man får nemmere ved at føde og det forebygger risikoen for svangerdiabetes og svangerskabsforgiftning med 50%.

Mod slutningen af graviditeten er kroppen mere belastet

Den øgede vægt og den ændrede holdning kan give ryg og bækkensmerter lige som hormonerne kan give hævelser omkring leddene. Lungekapacitet vil være nedsat da barnet er begyndt at fylde så meget at diafragma ikke kan arbejde i sin fulde længde.

Motion og træning er ikke farligt

Mange tror fejlagtig at motion og træning kan være farligt, når man er gravid og at det enten kan skade en selv eller skade fosteret. Bærer man sig fornuftigt ad og undgår at dyrker kontaktsport hvor man let får stød og slag er der ingen grund til fare. De fleste vil opleve at hop og løb er ubehageligt i slutningen af graviditeten, så det vil jeg fraråde.

De fleste kan godt klare et almindeligt motionsprogram eller fitnesstræning. Har man rygsmerter eller bækkensmerter må man prøve sig frem. Har man mere ondt efter træningen vil det være ganske fornuftigt at søge hjælp hos en fysioterapeut med speciale i det gynækologiske og obstetriske område, Her vil man få råd og vejledning og hjælp til at tilpasse øvelserne og evt. lindre med manuel behandling og/eller akupunktur.

Vidste du …

Vejle Bækkenklinik har lavet holdtræningstilbud som er skræddersyet til gravide. Du kan læse mere og tilmelde dig vores forskellig hold her:

God form til fødslen
God form efter fødslen
God form til mor og baby

Mangler du noget super lækkert sportstøj som er designet til gravide, men som også kan bruges efter kan du kigge her. MyBelly

Kategorier: Graviditet, Motion