Graviditet

Graviditet og fødsel

Obstetrik

Obstetrik handler om alt det der har med graviditet og fødsel at gøre. Herunder graviditets relaterede bækken og rygsmerter, fødselsforberedelse, optræning efter fødslen, delte mavemuskler, fødselsbristninger og optræning efter kejsersnit.

Nyt: God form til fødslen

God form til fødslen. Et eksklusivt holdtilbud for gravide i Vejle. Kom i god form til fødslen med skånsomme øvelser for hele kroppen og specielle øvelser til ryg, bækken og bækkenbund. Bliv klar til den store opgave der venter og til den første tid efter, ved jordemoder Lone Lietzin og fysioterapeut Marianne Schultz.

Graviditetsrelaterede bækkensmerter

Under en graviditet sker der store forandringer i kroppen. Man bliver tungere i takt med at barnet vokser. Den tyngde giver øget belastning af fødder, knæ, hofter, den nederste del af ryggen og bækkenets muskler og led.

Delte mavemuskler

De fleste gravide oplever i slutningen af graviditeten, at bindevævet mellem de to lange mavemuskler (de, der danner en sixpack) giver efter og der forekommer et øget mellemrum imellem musklerne.

Efter fødslen

For at der kan komme et barn ud gennem skeden må bækkenbunden strække sig. Der er undersøgelser der viser at bækkenbunden forlænges op til 3 gange under en fødsel.

Kejsersnit

Mange der har født ved kejsersnit, oplever at være lidt alene med deres problemer. Måske føler du dig utilstrækkelig som kvinde, måske var det en sorg ikke at kunne føde gennem skeden som planlagt.

Fødselsbristninger

Når man føder gennem skeden (vagina) kan der forekomme større eller mindre bristninger. Nogle har kun overfladiske bristninger som let lader sig sy, mens andre går i stykker i selve bækkenbundsmusklen.

Bækken og halebenssmerter

Bækken og halebenssmerter kan forekomme sammen eller hver for sig. Ofte er det opstået i forbindelse med et fald, tungt løft eller en fødsel, men det er også nogle der oplever at det kan være kommet uden provokerende årsag.